02 June 2010

HARI INI DALAM SEJARAH

PETANG tadi, semasa aku sampai di tempat kerja, aku singgah di gerai makan di hadapan tempat kerja aku. Niat aku nak makan tengah hari. Pada masa itu, aku lihat ada salah seorang big boss aku turut berada di gerai itu. Aku buat tak nampak jer.

Bagaimanapun sebaik sahaja dia nampak aku, dia terus panggil aku dan ajak aku duduk semeja dengan dia. Aku rasa pelik dengan sikap dia. Pada mulanya aku keberatan untuk memenuhi permintaan itu tetapi demi menjaga hati dia, aku memaksa diri makan berdua dengan dia. Aku juga tak mahu dia menganggap aku ‘biadap’ sebab tak sudi makan dengan dia. Dia boss manakala aku kuli jer.

Dalam hati aku berkata, mesti ada sesuatu yang dia inginkan daripada aku kerana selama ini aku tidak pernah makan berdua dengan dia. Kiranya, hari ini dalam sejarahlah sebab aku dapat makan semeja dengan dia selepas hampir enam tahun bekerja di syarikat ini.

Sebelum aku meneruskan cerita ini, aku ingin ucapkan terima kasih kepada big boss aku itu sebab belanja aku makan tengah hari tadi.

Aku menjadi mangsa individu yang ingin mencungkil rahsia di sebalik kejadian yang berlaku

Ramalan aku benar belaka. Belum sempat aku menjamah bihun sup yang dipesan, big boss itu sudah melemparkan soalan cepu emas kepada aku. Dia cuba untuk mengorek rahsia daripada aku. Dia tanya, apa sebenarnya yang berlaku di atas kapal The Black Pearl aku.

Tapi prinsip aku tidaklah semurah teh o suam dan bihun sup yang aku makan. Aku mengambil sikap untuk berdiam diri meskipun aku lihat ada raut kecewa di wajah big boss itu. Katanya, dia tak percaya kalau aku cakap aku tak tahu apa-apa.

Aku cakap dengan dia, big boss sepatutnya lebih tahu daripada aku dan apa yang dia dengar serta nampak, itulah sebenarnya yang berlaku. Dia tidak puas hati dengan jawapan yang aku bagi itu.

Sepanjang tempoh aku makan semeja dengan dia itu, aku sungguh tertekan dan aku merasakan diri aku seolah-olah diasak ke dinding sambil diacukan pistol di kepala aku. Bertubi-tubi soalan diajukan kepada aku sampai bihun sup yang aku makan itu macam tak sedap jer.

Yang aku tak puas hati, soalan mengenai kehidupan peribadi kapten kapal aku turut ditanya. Ada ke patut dia tanya aku, kapten kapal aku tu ada girlfriend ke tidak.

Aku percepatkan makan dengan harapan dapat keluar dari gerai itu seberapa segera yang boleh.

Katanya, dia tahu apa sebenarnya yang berlaku di atas kapal aku selama ini. Sudah lama dia sedar dan pantau isu ini . Dia tahu siapa sebenarnya yang bersalah. Kini masalah itu hanya menunggu masa untuk diselesaikan.

Daripada kata-kata yang tuturkan, aku dapat membayangkan yang aku bakal mendapat seorang kapten baru. Tetapi entahlah sebab kata-kata big boss ini susah sikit aku nak percaya. Dia ni suka buat-buat macam profesor serba tahu meskipun hakikat sebenarnya dia tak tahu apa-apa pun. Aku guna pendekatan, dengar boleh, percaya jangan.

Jadi, kita tunggu dan lihat apa pulak yang berlaku selepas ini.
  

No comments:

Post a Comment

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...