10 June 2010

DIA KAN BOS

BEBERAPA hari lalu, aku ada berbual dengan sahabat lama aku yang bekerja di syarikat media lain menerusi laman web sesawang, Facebook. Pada mulanya, perbualan kami hanya berkisar kepada aktiviti harian.

Begitupun, selepas beberapa minit berbual, sahabat aku itu ingin meluahkan rasa tidak puas hatinya.

Katanya, dia cukup tidak berkenan dengan sikap seorang sahabatnya yang berkerja di syarikat media yang lain. Individu tersebut boleh dikatakan berpangkat ‘bos’ lah juga.


Aku tanya dia adakah aku kenal individu itu? Katanya, lebih dari kenal. Jadi, aku pun berminat lah nak dengar luahan hati sahabat aku itu.

Katanya, sahabat dia tu macam ‘talam dua muka’. Depan cakap lain, belakang cakap lain. Individu tersebut rajin turun padang untuk cover sesuatu tugasan. Masa di lapangan, dia cukup peramah dan ‘mesra alam’.

Begitupun apabila balik ke pejabat, individu tersebut seolah-olah merungut dan memberitahu dia adalah bos dan tidak sepatutnya turun padang. Dia sepatutnya duduk pejabat dan mengarahkan orang lain untuk cover tugasan itu.

Sikap ‘berlagak’ individu tersebut telah menyebabkan pekerja bawahan dia bekerja dalam situasi tertekan dan tidak selesa.

Jadi, aku cakap dekat sahabat aku itu, dia kan bos. Selaku bos, dia mestilah ada ciri-ciri untuk menjadi pemimpin. Sahabat aku cakap, dulu masa bekerja dengan bos lama, masalah macam ini tak pernah timbul pun.

Katanya, bos lama dulu ok jer. Pegi cover tugasan luar juga tapi tak pernah pun berlagak seperti bos. Pekerja bawahan dia pun senang untuk bekerjasama. Jadi, aku tak boleh cakap apa lah.

Mungkin ada betulnya juga cakap dia. Tetapi aku malas nak masuk campur. Bagi aku, itu adalah masalah dia dan orang-orang yang terbabit. Aku sekadar menjadi pendengar yang setia.

Aku cuma berdoa, moga perkara tersebut tidak berlaku di tempat kerja aku.
   

No comments:

Post a Comment

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...