01 June 2010

SEKADAR RENUNGAN

AKU tinggalkan seketika kapal The Black Pearl yang sedang menghadapi krisis kepimpinan itu. Aku percaya, dalam tempoh terdekat pasti ada 'tangan ajaib' yang akan menyelamatkan kapal itu daripada tenggelam. Setakat ini pun sudah ada pelakon-pelakon handalan yang berhasrat untuk memegang watak hero dalam cerita itu.

Kali ini aku ingin berkongsi pengalaman atau 'kisah benar' yang aku alami sepanjang setahun bertugas di sebuah negeri di Pantai Timur tahun lalu. Ia sekadar renungan dan tidak ada kaitan dengan mana-mana individu.

* Sekadar gambar hiasan

Sebaik melapor diri untuk bertugas di persisir pantai Laut China Selatan itu, aku berusaha menyesuaikan diri dan mencari rakan baru yang boleh memberi tunjuk ajar serta membantu aktiviti harian aku.

Oleh kerana aku orang baru, aku terpaksa bekerja pada hari Jumaat iaitu hari cuti umum di negeri itu. Oleh kerana tidak banyak kerja yang perlu dilaksanakan, aku telah pergi bersarapan pagi bersama seorang staf 'veteran' di syarikat itu. Banyak perkara yang kami bincangkan sepanjang tempoh itu.

Begitupun, topik perbualan kami lebih banyak berkisar kepada rasa tidak puas hati staf veteran itu yang dikatakan sering menjadi mangsa bos dan salah seorang pekerja di syarikat itu.

Mungkin dia selesa dengan aku, pada hari-hari seterusnya kami sering keluar bersama. Aku selalu temankan dia bersarapan pagi, makan tengah hari, minum petang, pergi bank dan ke kedai buku.

Paling aku tidak dapat lupa apabila dia kata: "Suatu hari nanti kalau aku jadi bos, aku akan kerjakan pekerja-pekerja yang selama ini telah menyusahkan hidup aku."

Aku layan aje sebab staf veteran ini baik hati dan pemurah. Setiap kali kami ke kedai makan, dia marah kalau aku bayar bil. Jadi, aku selalulah makan free.

Dipendekkan cerita, enam bulan kemudian staf veteran ini telah dinaikkan pangkat menjadi bos untuk menggantikan bos di syarikat itu yang dipanggil pulang ke Kuala Lumpur. Aku langsung tidak menduga perkara ini akan berlaku. Ia berlaku secara kebetulan.

Maka bermulalah episod cantas mencantas di syarikat itu kerana bos baru ini ingin membalas dendam ke atas pekerja-pekerja lain yang selama ini memandang rendah kemampuan dan langsung tidak menghormati termasuk penolongnya.

Aku bernasib baik. Oleh kerana kami menjalin hubungan yang baik, aku terlepas daripada menjadi mangsa dendam bos baru ini. Begitupun, aku mula menjadi 'musuh' kepada rakan-rakan termasuk dari syarikat yang lain. Macam-macam mereka tuduh aku tapi aku tidak kisah kerana aku tidak pernah mengambil kesempatan dan berniat jahat. Ada orang kata aku kroni bos baru. Talam dua muka dan macam-macam lagi sehingga ada yang takut untuk berkawan dengan aku. Aku tak kisah.

Namun permusuhan bos baru ini dengan penolongnya sedikit sebanyak memberi kesan kepada aku kerana bidang tugas aku di bawah kawalan penolongnya itu. Malah, setiap pergerakan dan apa yang ingin aku lakukan perlu mendapat kebenaran daripada penolong bos itu.

Jadi, aku terpaksa mengambil sikap 'tunggu dan lihat', menjaga kedua-dua hati ini dan tidak melaga-lagakan kedua-dua pemimpin ini. Aku perlu menjalin hubungan yang baik dengan kedua-dua pemimpin ini meskipun hakikatnya mereka langsung tidak boleh duduk semeja.

Kata mereka, permusuhan ini telah lama tersemat dalam hati masing-masing dan ia tidak mungkin dapat diselamatkan lagi.

Permusuhan kedua-dua pemimpin ini sampai ke klimaknya apabila bos baru ini menuduh penolongnya cuba menipu syarikat. Dengan sekelip mata, perkara ini hangat diperkatakan bukan sahaja di seluruh negeri itu tetapi sampai ke pihak atasan syarikat di Kuala Lumpur.

Sampai ke hari ini, hubungan kedua-dua pemimpin ini masih tidak baik dan mereka tidak mungkin dapat memaafkan antara satu sama lain.

Aku terpaksa melalui saat-saat yang getir ini selama enam bulan sebelum aku dipanggil pulang ke Kuala Lumpur bersama-sama dengan penolong bos itu. Hubungan aku dengan penolong bos tetap baik dan begitu juga dengan bos baru itu.

Aku balik ke Kuala Lumpur dengan harapan yang cukup besar untuk tidak lagi terbabit dalam dalam konflik kepimpinan ini. Tapi malangnya....

Dulu masa aku bekerja di Affin-ACF Finance (sekarang Affin Bank Berhad) aku juga pernah merasai pengalaman bertugas bersama watak-watak antagonis ini. Sepanjang 11 tahun bertugas di syarikat kewangan berlesen itu, aku telah bekerja di bawah kendalian beberapa bos yang majoritinya mempunyai musuh yang tersendiri.

* Moral of The Stori - Kita tidak boleh lari daripada masalah. Kemana sekalipun kita pergi, kita tetap akan berdepan dengan masalah. Jangan fikir, kalau kita berhijrah, masalah itu akan selesai. Adalah lebih baik sekiranya kita cuba menyelesaikan masalah itu dengan cara yang berhemah.
    

2 comments:

  1. yeah..wpun takde cite kapal..penantian aku utk nukilan terbaru saudara raris ni berakhir dgn story tak kurang hebatnya ni..hehe

    apa pun, ko ni din asek jadi mangsa keadaan jer...hehe...mcm2 hal org2 kat sekeliling ko tu...sabar je la....hehehe (gelak gaya mir)

    ReplyDelete
  2. hahaha..menarik idealogi ko dlm hal nih..aku akan buat bnde yg same..cume ada penambahan yg aku buat..biase ye mmg begitu aku buat..

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...