20 August 2010

SEPAK TAKRAW AZAM AKHIRI KEMARAU


BAGAI menanti bulan jatuh ke riba.

Begitulah perumpamaan yang boleh digambarkan kepada  skuad elit sepak takraw negara yang masih tertunggu-tung gu untuk memenangi pingat emas pada temasya Sukan  Asia.

Adakah penantian selama 16 tahun itu akan berakhir di  Guangzhou, China pada 12 hingga 27 November ini?.

Sekiranya faktor sejarah dijadikan sandaran, tidak mus tahil skuad negara mampu merealisasikan impian itu.

Begitupun berdasarkan prestasi semasa, cabaran skuad  negara dianggap sebagai satu ‘misi sukar’.

Untuk rekod, Malaysia pernah dilabel sebagai satu kuasa  besar dalam sukan sepak takraw selain musuh tradisi,  Thailand, Indonesia dan Brunei.

Pada masa itu, penampilan Vietnam, Myanmar dan Laos  langsung tidak mengundang bahaya.

Bagaimanapun, segala-galanya sudah berubah dan kini,  selain diri sendiri, musuh utama skuad negara turut me nampilkan Korea Selatan dan Jepun.

Kebimbangan ini ada kebenarannya apabila skuad negara  diaibkan Korea Selatan di separuh akhir acara berpasukan  pada Piala Raja Thai di Chiang Mai, Thailand pada 27 Julai  hingga 1 Ogos lalu.

Sukan tradisi orang Melayu ini tidak lagi boleh dianggap  sebagai sukan nombor satu di negara ini.

Tambahan pula, kali terakhir skuad negara memenangi  pingat emas pada Sukan Asia adalah di Hiroshima, Jepun  pada tahun 1994.

Trio Iskandar Arshad, Ahmad Jais Baharom, Malek  Shamsudin dan Zabidi Shariff dibimbing bekas jurulatih  skuad elit sepak takraw negara, Haris Abdul Rahman.

Kali ini, khidmat Iskandar sekali lagi ditagih untuk me namatkan kemarau yang berpanjangan itu.

Begitupun, Iskandar bukan turun sebagai seorang pemain  tetapi menjadi ketua jurulatih bagi menggantikan tempat  Haris yang khidmatnya tidak disambung awal tahun lalu.

Selain Iskandar, skuad elit negara turut mendapat sen tuhan beberapa bekas pemain kebangsaan iaitu Amir Abu  Bakar, Rosli Abd. Rahman, Ku Halim Ku Musa dan Nasir  Ismail.

Lantaran itu, tidak ada alasan yang dapat diberikan oleh  Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) sekiranya mereka  gagal merealisasikan impian itu.

Begitupun, ketika hanya tinggal kira-kira tiga bulan se belum temasya Sukan Asia bermula, PSM dilihat semakin  terdesak.

Pastinya, cabaran yang dilontarkan Ketua Pengarah, Maj lis Sukan Negara (MSN), Datuk Zolkples Embong pada 20  Januari lalu masih lagi ‘menghantui’ pemikiran mereka.

Pada mesyuarat bersama barisan pemimpin dan jurulatih  baru di Bukit Jalil, Kuala Lumpur itu, Zolkples seolah-olah  mencabar PSM untuk menyediakan sebuah pasukan yang  mantap.

Malah Zolkples berkata, misi skuad elit sepak takraw  negara dianggap gagal sekiranya tidak dapat membawa  pulang sebutir pingat emas pada temasya Sukan Asia 2010.

“Sehubungan itu, PSM perlu menyediakan sebuah pa sukan yang mantap bagi membolehkan mereka memenangi  pingat emas pada temasya tersebut.

“Ini adalah sasaran utama kita dan saya mahu mereka  bekerja keras untuk mencapai sasaran ini,” kata Zolkples.

Bagi menyahut cabaran itu, PSM membuat kejutan apa bila turut menyenaraikan beberapa muka lama dalam mem bentuk skuad elit yang mantap.

Selain kembalinya regu emas Sukan SEA 2005, Mohd.  Normanizam Ahmad, Mohd. Futra Abd. Ghani dan Mohd.  Zulkarnain Mohd. Arif, turut tersenarai ialah pelibas ber pengalaman dua Sukan Asia Busan 2002 dan Doha 2006,  Azman Nasruddin.

Hanya beberapa pemain skuad yang memenangi pingat  perak pada Sukan SEA Laos XXV disenaraikan semula, iaitu  Ahmad Sufi Hashim, Norshahruddin Mad Ghani dan Farhan  Adam.

Lain-lain pemain termasuk Mohd. Syazwan Husin, Noo razman Abdul Hamid, Mohd. Fadzil Asri dan Mohd. Hafizie  Abd. Manap.

Mereka yang lain termasuk Nasiruddin Manjur Ahmad,  Mazli Mohd. Soh, Helmi Ismail, Shamsul Asraf Roslee, Arif  Ramli, Faizul Hairi Osman, Sazali Saad, Mohd. Fazli Mu hammad Roslan, dan Mohd Nazuha Mohd. Nadzli.

Lebih menarik, PSM turut menyenaraikan seorang tekong  bukan Melayu yang kali terakhir mewakili negara pada  Program Gemilang 2001, K. Saravanan.

Ternyata, bibit-bibit kejayaan itu semakin jelas kelihatan  apabila skuad bimbingan Iskandar ini berjaya mengorak  langkah cemerlang selepas dibentuk semula Februari lalu.

Bermula dengan kejayaan pada Kejohanan Sepak Takraw  Khao Noi Satun pada 9 April lalu, skuad negara meneruskan  rentak cemerlang dengan menjuarai Kejohanan Sepak Tak raw Antarabangsa Hoengseong, Korea Selatan (19 April) dan  Piala Datuk Bandar Hatyai (25 April).

Kejayaan regu Normanizam, Futra, Ariff di samping  pemain simpanan, Saravanan dan Norshahruddin dianggap  satu kejutan besar setelah menumbangkan Thailand pada  separuh akhir sebelum mengatasi Korea Selatan A untuk  bergelar juara.

Penantian selama 22 tahun tanpa sebarang kejuaraan  akhirnya terlerai apabila skuad negara menundukkan In donesia pada final acara regu pada edisi ke-15 Piala Raja Thai  itu.

Trio Norazman, Mohd. Futra dan Farhan tidak berdepan  masalah untuk menewaskan gandingan lawan, sekali gus  membalas dendam kekalahan pada final tahun lalu.

Namun, detik kegembiraan skuad negara lebur dengan  sekelip mata apabila tewas mengejut kepada Korea Selatan  dalam acara utama iaitu berpasukan.

Apa yang dibimbangkan mengenai peningkatan Korea  Selatan dalam sukan sepak takraw menjadi kenyataan.

Kekalahan itu telah menghakis keyakinan ramai dan skuad  negara yang dirombak secara besar-besaran awal tahun lalu  telah menerima kritikan yang hebat.

Piala tertua antarabangsa yang diperkenalkan sejak 1984  ini pernah dimiliki Malaysia pada 1985 dan 1988.

Bagaimanapun Zolkples tetap optimis dan menganggap  skuad bimbingan Iskandar ini masih berada di landasan  tepat untuk menggegar di Sukan Asia 2010.

Ini kerana katanya, kekalahan itu tidak begitu mem bimbangkan kerana Piala Raja Thai hanya satu pertandingan  dalam rangka persiapan menghadapi temasya terbesar Asia  itu.

Keyakinan sama turut disuarakan Pengerusi Penyediaan  Atlet Sepak Takraw, Muhamad Asri Abdul Jalil.

Katanya, ketika ini, skuad negara sedang menjalani latihan  di Pulau Pinang hingga 27 Ogos ini, selain mengadakan  perlawanan persahabatan menentang pasukan pelapis.

“Persiapan tetap dilakukan dan skuad negara berada di  landasan yang betul.

“Senarai akhir 15 daripada 21 pemain yang akan menyertai  temasya itu akan diputuskan selewat-lewatnya pada per tengahan bulan depan,” katanya.

Menurut Muhamad Asri, pada temasya Sukan Asia 2010,  skuad negara akan menyertai dua daripada empat acara  yang dipertandingkan iaitu antara regu dan berpasukan.

INFO PASUKAN
Pengurus: Datuk Awang Sham Amit
Penolong pengurus: Idris Abdul Karim
Ketua jurulatih: Iskandar Arshad
Jurulatih:  Amir Abu Bakar, Rosli Abd Rahman, Ku Halim Ku Musa dan Nasir Ismail
Pengerusi Penyediaan Atlet Sepak Takraw: Muhamad Asri Abdul Jalil

TEKONG
Mohd. Normanizam Ahmad
Ahmad Sufi Md. Hashim
Mohd. Syazwan Hussin
Norazman Abdul Hamid
Mohd. Fadzil Asri
Nasiruddin Manjur Ahmad
K. Saravanan
Mazli Mohd. Soh

APIT KANAN
Mohd. Futra Abd Ghani
Norshahruddin Md. Ghani
Mohd. Fazli Muhammad Roslan
Helmi Ismail
Shamsul Asraf Roslee
Sazali Saad
Azman Nasaruddin

APIT KIRI
Mohd. Zulkarnain Mohd. Arif
Farhan Adam
Mohd. Hafizie Abd. Manaf
Arif Ramli
Mohd. Faizul Hairi Osman
Mohd. Nazuha Mohd. Nadzli

KALENDAR 2010
09 April - Kejohanan Sepak Takraw Khao Noi Satun, Thailand (juara)
19 April - Kejohanan Sepak Takraw Antarabangsa Hoengseong, Korea Selatan (juara)
25 April - Kejohanan Sepak Takraw Piala Datuk Bandar Hatyai, Thailand (juara)
1 Ogos - Kejohanan Sepak Takraw Piala Raja Thai di Chiang Mai, Thailand (beregu - naib juara, antara regu - juara, berpasukan - separuh akhir)

1 comment:

  1. Malaysia no 2 , takpe , menang kalah , adat perlawanan . :)
    Doakan lah Kemenangan Malaysia akan datang . :)

    Amin . :)

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...