20 August 2010

SKUAD RENANG TIADA SASARAN PINGAT



TIDAK ada sasaran pingat yang diletakkan pada Sukan  Komanwel 2010 di New Delhi, India, Oktober depan.

Sebaliknya, skuad renang negara yang terdiri daripada 13  perenang muda ada misi peribadi yang mahu dilaksanakan  pada temasya itu nanti.

Selain memburu catatan masa terbaik, mereka juga mahu  menimba pengalaman sebagai persiapan awal bagi meng hadapi Sukan Asia 2010 di Guangzhou, China pada 12 hingga  27 November depan.

Pengarah Bahagian Atlet Majlis Sukan Negara (MSN),  Ahmad Shapawi Ismail berkata, temasya Sukan Komanwel  dianggap sebagai medan terbaik buar barisan perenang  negara untuk menilai kemampuan masing-masing.

“Daripada rekod yang kita ada, kita menghantar lebih  ramai perenang pada temasya kali ini dan kebanyakan  daripada mereka layak secara merit.

“Ini adalah hasil daripada kejayaan Program Cabaran 2010  yang diperkenalkan pada awal tahun lalu,” katanya pada  sidang media di Bukit Jalil, Kuala Lumpur semalam.

Ahmad Shapawi berkata, cabaran negara kali ini diketuai  perenang sensasi, Daniel Bego selain Kevin Yeap Soon Choy,  Kevin Lim Kar Meng, Khoo Cai Lin, Leong Chii Lin dan Chui  Lai Kwan.

Pemenang tujuh pingat emas Sukan Malaysia (Sukma)  XIII di Melaka, Chan Kah Yan turut disenaraikan bersama  enam lagi perenang muda iaitu Ian James Barr, Yap See  Tuan, Christina Loh Yen Ling, Erika Kong Chia, Foo Jian  Beng dan Joshua Lee.

Menurut Ahmad Shapawi, kesemua perenang ini akan  menyertai satu kejohanan di Phuket, Thailand dan Hong  Kong sebagai persiapanterakhir  sebelum berlepas ke New  Delhi.

Sementara itu, ketua jurulatih skuad renang negara, Paul  Birmingham berkata, dia tetap yakin dengan kemampuan  anak-anak buahnya meskipun menjangkakan mereka bakal  berdepan cabaran yang sengit.

“Kami telah melakukan persiapan yang rapi untuk meng hadapi temasya ini dan kami masih masa ada empat atau  lima minggu untuk melakukan persiapan.

“Saya yakin, perenang negara mampu mencatat kepu tusan yang baik pada penampilan kali ini dan kami akan cuba  sedaya upaya,” katanya.

Birmingham berkata, meskipun tidak meletakkan sasaran  pingat, perenang negara perlu bekerja keras untuk me mastikan mereka layak ke peringkat akhir.

Pada Sukan Komanwel 2002 di Manchester, skuad renang  negara berjaya memperoleh satu pingat perak dan gangsa  menerusi Alex Lim Keng Liat dalam acara 50 meter serta  100m kuak lentang.

No comments:

Post a Comment

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...