04 September 2010

MASA UNTUK BERUBAH

.
Kalau nak cepat sampai, naik 'bullet train' lah. Bukannya kereta lembu.....

BOLEH tak kita datang awal?

Kenapa susah sangat kita nak datang awal? Apa sebenarnya masalah kita sehingga menyebabkan kita tak dapat datang awal. Kenapa orang lain boleh datang awal dan kita tak boleh?

Kalau kita datang awal, kita ada banyak masa. Kita boleh rancang macam-macam. Kita boleh buat banyak perkara. Hasil kerja kita juga akan menjadi lebih baik sekiranya kita menggunakan sepenuhnya masa yang ada.

Kalau kita datang lewat, kita buat kerja dalam keadaan tertekan. Hasil kerja kita pasti mengecewakan.

Selain itu, kita juga memberi ruang kepada orang lain untuk mengkritik hasil kerja kita. Tak cukup dengan itu, peribadi kita juga akan dijaja ke sana dan ke sini. Tak malu ke kita?

Sampai bila kita nak bersikap demikian. Berubahlah segera kerana ruang dan peluang masih terbuka.

Sebenarnya, banyak perkara yang ingin kita bincangkan bersama. Tetapi kesuntukan masa telah menyebabkan kita hilang ‘mood’ untuk menyuarakan pendapat dan idea.

Kita seolah-olah seperti anak yatim piatu. Tak ada bapa dan tak ada ibu. Tak ada tempat untuk mengadu.

Begitupun hakikatnya kita masih ada bapa dan kita juga masih ada ibu tetapi kedua-dua mereka tidak sehaluan lagi. Tinggal sebumbung tapi tak lagi bertegur sapa. Masing-masing membawa haluan sendiri.

Kesian. Masalah rumahtangga telah menyebabkan anak-anak menjadi mangsa keadaan. Kalau semua anak-anak itu cerdik dan bijak tak apa juga. Boleh juga mereka jaga diri masing-masing.

Ini sebaliknya. Bila ibu dan bapa tidak sehaluan lagi, anak-anak mengambil kesempatan untuk melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan disiplin dan peraturan. Siapa yang rugi?

Sudah pasti anak yang sulung menjadi mangsa. Terpaksa melayan kerenah adik-adik. Terpaksa menguruskan rumah. Terpaksa berdepan musuh-musuh yang hanya menunggu masa untuk merosakkan keluarga kita.

Kecewalah kita kalau berterusan macam ini. Terpaksa berpura-pura bahagia dan gembira. Hidup serba kepuraan. Semangat pun semakin luntur dan setiap hari kita buat kerja ala kadar sahaja.

Kalau macam inilah keadaannya, lebih baik kita payah tak ada ibu dan bapa. Boleh juga kita minta bantuan daripada rumah-rumah kebajikan. Minta bantuan daripada ketua kampung, wakil-wakil rakyat atau siarkan sahaja dalam akhbar.

Berubahlah segera sebelum rumahtangga kita menjadi porak peranda. Orang lain terutamanya musuh kita sentiasa mengintai dan menunggu peluang untuk mentertawakan kita.

Buangkanlah sifat ego itu. Percayalah, tidak ada siapa yang menang dan tidak ada siapa yang kalah. Tak ada siapa yang rugi pun.

Jadi, sempena hari dan bulan yang baik ini, marilah kita bermaaf-maafan. Sedangkan nabi pun maafkan umatnya, ini pula kita insan yang hina.

Gunakanlah sepenuhnya cuti Hari Raya Aidilfitri yang panjang itu nanti untuk muhasabah. Nanti, apabila balik daripada bercuti, kita akan memperoleh semangat yang baru. Keazaman yang baru. Keyakinan yang baru.

Banyak-banyak berdoa. Moga Allah bukakan pintu hati kita untuk berubah demi kebaikan diri sendiri dan kawan-kawan yang lain.

Perjuangan perlu diteruskan dan selagi belum dicabut nyawa daripada jasad ini, kita perlu berusaha. Selain itu, mencari rezeki yang halal itu adalah wajib bagi semua umat Islam.

1 comment:

  1. Jgn sampai anak-anak lari tinggalkan rumah...buruk padahnya

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...