04 January 2011

Tahun Baru 2011


SETIAP kali masuk tahun baru, orang akan bercakap mengenai azam baru.  Sibuk memasang azam meskipun tidak faham apa sebenarnya maksud azam itu. Apa sebenarnya azam? adakah Mohd. Azam, air zam zam atau zam zam alakazam?

Aku pun tak tahu apa sebenarnya maksud azam itu. Ia mempunyai maksud yang tersirat dan tersurat. Tapi apa yang aku tahu adalah perubahan dari sesuatu yang tidak baik kepada yang lebih baik dan keinginan untuk berubah, sekali gus mencapai sesuatu kejayaan.

Bagi aku, azam tahun 2011 tidak penting kerana apa yang lebih penting adalah kesejahteraan hidup di dunia dan akhirat. Aku perlu bekerja lebih keras, bersungguh-sungguh dan berdisiplin kerana ia mampu memberi kejayaan kepada aku.

Selain itu, aku juga ingin menghambakan diri kepada Allah SWT untuk memperoleh kesejahteraan di akhirat nanti. Sebagai orang Islam, aku percaya dengan qada dan qadar.  Kita perlu berusaha, kemudian berdoa dan selepas itu baru bertawakal kepada Allah SWT.

Biarlah Allah SWT yang tentukan perjalanan hidup aku ini. Biarlah mereka dengan permainan mereka. Aku tak perlu membabitkan diri meskipun adakalanya aku menjadi mangsa 'kerakusan' mereka untuk mencapai kemenangan.

Moga tahun 2011 akan memberikan lebih kebahagian kepada aku sekeluarga. Moga perjalanan keluarga kami diberi petunjuk dan direstui. Insyaalah...

No comments:

Post a Comment

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...