22 January 2011

Tugasan keempat di Pulau Langkawi

 

MALAM ini adalah malam kedua aku tinggal di Pulau Langkawi. Kali ini, aku berkunjung ke pulau lagenda ini untuk membuat liputan pada Kejohanan Lumba Basikal Le Tour de Langkawi (LTdL) 2011.

Pada kunjungan kali ini, aku dan rakan-rakan media yang lain telah ditempat di sebuah resort yang diberi nama, de Baron Resort yang terletak tidak jauh dari bandar Kuah.

Meskipun resort ini kelihatan seperti baru beroperasi, aku cukup selesa dengan persekitaran dan perkhidmatan yang disediakan. Segala-galanya ada, sekali gus memudahkan aku untuk membuat tugasan yang telah diamanahkan.

Sebenarnya, ini adalah kunjungan keempat aku di pulau yang terkenal dengan sejarah dan tempat peranginan ekslusif ini.

Kali pertama aku menjejakkan kaki ke sini adalah pada tahun 2006. Ketika itu, aku telah diberi tugas untuk membuat liputan mengenai tinjauan Ketua Pengarah Majlis Sukan Negara (MSN), Dr. Ramlan Abdul Aziz (sekarang Datuk Dr. Ramlan Abdul Aziz dan menjadi Ketua Pengarah Institut Sukan Negara).

Aku, Datuk Dr. Ramlan dan beberapa pegawai MSN telah berkunjung ke Lapangan Sasar Antarabangsa Langkawi Malaysia (Lisram) bagi melihat sendiri kehidupan dan aktiviti penembak fullbore negara.

Para penembak fullbore negara dikatakan telah dipinggirkan dan tidak mendapat bantuan yang sepatutnya daripada pihak persatuan dan MSN meskipun mereka pernah menyumbang pingat pada temasya Sukan Komanwel.

Setahun kemudian, aku datang sekali lagi ke pulau ini untuk membuat liputan LTdL 2007. Kali ini, aku berpeluang melihat beberapa lokasi menarik di sekitar pulau ini. Aku juga tidak melepaskan peluang untuk membeli 'buah tangan' untuk di bawa pulang.

Begitupun, kunjungan ketiga aku hadir tiga tahun selepas itu iaitu semasa membuat liputan Ironman Langkawi 2010. Kali ini, pergerakan aku sedikit terbatas kerana ketiadaan kenderaan untuk membawa aku keluar dari hotel.

Tahun ini, aku mempunyai lebih banyak masa untuk menikmati keindahan pulau ini. Meskipun hanya tiga hari berada di sini, aku tetap berpeluang untuk berjalan-jalan dan menghabiskan meninjau persekitaran yang indah di sini.

Bagaimanapun, aku tidak pasti bila lagi aku akan berkunjung ke sini. Tetapi lepas ini, aku berhasrat untuk datang ke sini bersama keluarga selepas empat kali 'lone ranger'. Insyaalah...

2 comments:

  1. apa brg langkawi...siam lah br syok...hahahhaa...nostalgia jojo lah katakan

    ReplyDelete
  2. Hahaha. Epin, kau memang hebat. Kau ingatkan aku semula detik-detik manis di Bangkok. Aku rasa, kau mesti rindu pada Jojo dan Amy yg selalu urut kaki kau kan, hahaha....

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...