28 April 2011

Tiada Lagi Elaun Broadband

PADA 25 Mac lalu, aku pegi mesen ATM. Nak tengok baki gaji. Kenapa gaji aku short?. Aku tak puas hati. Bila aku dapat penyata gaji dari HR, baru aku tahu. Rupa-rupanya elaun broadband yang aku terima sejak bulan Jun 2008 tidak dibayar. Pada pendapat aku, mungkin HR terlepas pandang. Tak apalah, bulan depan HR akan bayar double.

Pada 25 April lalu, aku sekali lagi pergi mesen ATM dengan harapan gaji bulan ini akan bertambah. Tapi malangnya, aku tertipu. Bila dapat penyata gaji, sah HR tak bayar elaun broadband aku (dah dua bulan). Atas rasa tak puas hati, aku call HR sekadar nak minta penjelasan.

Staf di HR tu cakap, syarikat buat keputusan untuk menarik semula elaun broadband yang dibayar sebanyak RM72 kepada pekerja. Katanya, kalau nak maklumat lanjut aku boleh tanya jabatan pentadbiran.

Baru aku sedar. Aku dah ketinggalan. Mungkin aku yang terlepas pandang memo atau notis yang telah dikeluarkan. Tak apalah bukan rezeki aku.

Tapi yang peliknya, kenapa pulak syarikat nak potong elaun broadband yang dibayar kepada pekerja. Dulu cakap lain, sekarang cakap lain. Aku bukannya kerja di syarikat pembinaan atau pengumpul besi buruk. Aku kerja di syarikat surat khabar. Sudah tentu dalam 'dunia tanpa sempadan' sekarang, internet adalah satu keperluan.

Tidak dinafikan, keputusan syarikat ini telah melemahkan motivasi aku untuk berkerja dengan lebih cemerlang. Aku jadi malas, kalau ada stori untuk dibuat, aku buat di pejabat. Kalau aku off, aku tunggu hari bekerja baru buat. Tak payah nak bersusah payah hantar stori lagi.

Pada pendapat aku, syarikat sepatutnya memberikan segala kemudahan kepada pekerja. Syarikat harus membantu pekerja dan bukannya cuba untuk menyekat pergerakan mereka. Dengan cara ini, ia dapat memotivasi pekerja untuk bekerja dengan lebih efektif dan cemerlang.

Berbanding dengan rival syarikat aku, pekerja di sana mendapat pelbagai kemudahan. Gaji mereka lebih besar, begitu juga dengan elaun dan bonus. Malah, mereka juga memperoleh pekej percutian ke luar negara setiap tahun. Untungnya mereka.

Jadi, atas dasar itu aku terpanggil untuk melihat semula surat tawaran kerja yang aku tandatangan pada Ogos 2004. Untuk mendapat keberkatan daripada gaji yang aku terima setiap bulan, aku perlu bekerja dengan jujur, amanah, dan berdisilpin selama lapan jam sehari, lima hari seminggu. Tidak lebih daripada itu...

No comments:

Post a Comment

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...