09 November 2011

Aku Mengaku Kalah

PERTEMBUNGAN dua budaya yang berbeza. Aku sudah tidak mampu lagi untuk mempertahankan ideologi konservatif yang menjadi pegangan aku selama ini. Aku tewas dengan kemunculah beberapa ideologi baharu seperti kapitalisme, komunisme, sekular, nasionalis dan lain-lain.

Akhirnya, aku mengaku kalah. Pembaharuan yang cuba aku perkenalkan tidak dapat diterima pakai meskipun ia mempunyai tujuan yang baik. Aku gagal dalam percubaan untuk membentuk sebuah pasukan yang hebat. Mungkin zaman kegemilangan aku sudah berakhir.

Hampir sembilan tahun aku berada di sini. Banyak tranformasi telah berlaku. Ada yang pergi, ada yang masuk. Ada yang datang semula dan kemudiannya pergi semula meninggalkan aku.

Tetapi aku tetap utuh berdiri di sini meskipun pada satu ketika aku dicampak jauh ke Pantai Timur di Semenanjung Malaysia.

Jadi, daripada aku 'menyemakkan' pemikiran aku untuk memikirkan masalah orang lain, lebih baik fokus pada karier dan keluarga aku. Buatlah apa yang kau orang suka. Nak masuk ke, nak keluar ke, nak datang ke, nak balik ke, nak hilang ke atau apa sahaja, aku tak lagi ambil peduli.

Banyak perkara yang aku tidak setuju. Tapi siapalah aku untuk mempersoalkan 'kehebatan' kau orang semua.

Ada seorang itu, sibuk berpesatuan. Cakap mengalahkan ahli politik. Bagi aku, tak salah kalau nak berpolitik tapi jangan sampai abaikan kerja hakiki. Pandai-pandailah bahagikan masa. Perlu ingat, kau dimanahkan untuk melakukan tugas-tugas harian. Berpesatuan itu cuma tugas sampingan.

Yang seorang lagi ini, katanya tidak sihat. Perlu menjalani pembedahan dan berehat selama satu bulan. Itu adalah hak kau dan aku tidak mempertikaikannya. Aku turut simpati dengan dugaan yang kau terima. Tapi sehingga kini, hampir dua bulan aku tak dengar cerita. Kelibat kau masih tak nampak. Entah hidup, entah mati, aku pun tak tahu.

Yang ketiga, katanya ada tugasan luar. Assignment tu pukul 12 tengah hari di Menara Kuala Lumpur tapi sampai ke petang tak muncul-muncul. Tiba-tiba aku dapat sms. Dia minta sedikit pelepasan untuk tidak masuk pejabat sebab pagi tu dia cover sesi latihan skuad badminton negara. Lepas tu, jumpa atlet olahraga sebelum pergi assignment.

Dah tahu bos tak ada, aku yang jaga desk. Jadi, apa salahnya kalau kau inform aku lebih awal pergerakkan kau. Apa-apa berlaku, boleh juga aku pertahankan kau. Nak dijadikan cerita, malam tu aku saja call dia, tanya atlet badminton yang berlatih pagi tadi pakai baju warna apa sebab aku nak pakai gambar dia. Dia jawap tak ingat, logik ke alasan dia...

Yang keempat, dapat arahan untuk cover perlawanan bola sepak antara Malaysia dan Singapura. Tengok live dekat TV jer. Game tu start pukul 5 petang tapi pukul 3.30 petang dia dah tak ada dan langsung tak masuk pejabat. Mungkin dia pegi cari TV yang ada skin besar kot. Senang nak buat laporan.

Yang kau kelam-kabut nak pegi awal ni buat apa. Bukannya nak pegi stadium pun. Dekat pejabat pun ada TV. Selama ini, kita orang tengok TV kat pejabat jer. Boleh jugak buat stori. Apa bezanya...

Masalanya, kau keluar tanpa menyiapkan tugas-tugas di pejabat. Banyak stori-stori yang kau 'pick' tak diterjemahkan. Kau tinggalkan begitu sahaja. Suruh orang lain tolong siapkan. Sepatutnya, kau rancang lebih awal. Kau dapat arahan untuk cover game tersebut beberapa hari sebelum itu...

Yang terakhir dan kelima, sibuk mengalahkan Perdana Menteri Malaysia. Ke hulu, ke hilir dengan muka tension. Berserabut. Macam orang paling banyak kerja. Tapi hasilnya hampeh. Dua kali pergi cover game di Stadium Shah Alam tapi tak buat stori. Macam-macam alasan dia bagi.

Bila aku call, dia cakap esok dia tak kerja, jadi tak payah buat stori. Tak payah pegi interview pemain, jurulatih atau pengurus. Senang betul kerja dia. Bertuah betul dia. Dulu, aku tak pernah dapat peluang macam ini...

Kini, hanya tinggal tiga orang lagi. Masih baharu dan fresh. Tapi apalah yang mampu aku lakukan sekiranya 'senior-senior' mereka dah berkelakukan macam ini. Jadi, nasihat aku kepada ketiga-tiga orang baharu ini, pandai-pandailah jaga diri. Buatlah pilihan yang tepat.

2 comments:

  1. salam bro..
    yang pertama dan kedua itu insyallah aku kenal..tapi yang ketiga, keempat dan kelima itu sedikit confius, maklumlah ramai sgt staf sukan kat kosmo tu...tapi aku ada tiga suspek termasuk 'budak' aku....harap2 tekaan aku betul..hahahaha

    ReplyDelete
  2. Hi, I came across your site and wasn’t able to get an email address to contact you. Would you please consider adding a link to my website on your page. We are happy to offer you a 10% discount to our Online Store if you do so. Please email me back and I would be happy to give you our link.

    Thanks!

    Frank
    frank641w@gmail.com

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...