04 November 2010

BERLARI KE BELAKANG

SELFISH… Aku rasa, tahap kesabaran aku dah sampai kemuncaknya. Kalau macam ini lah cara kita bekerja, sampai bila-bilapun kita tak akan maju. Orang lain semuanya bergerak ke hadapan tatapi kita berlari ke belakang.

Hari ini, ada beberapa perkara yang mengecewakan aku. Paling menyakitkan hati apabila aku melihat jadual kerja untuk bulan November ini. Langsung tak ada ruang untuk kami mempertahankan diri.

Yang pertamanya, seperti sedia maklum, sempena hari Deepavali esok, kita akan tutup awal. Perkara ini telah diketahui sejak daripada minggu lalu lagi. Tapi sampai malam ini, aku langsung tak nampak perancangan untuk menghadapi situasi itu. Nasib lah siapa yang kerja esok.

Kedua, Sukan Asia 2010 hanya akan membuka tirainya pada 12 hingga 27 November ini. Ini bermakna, temasya itu akan dibuka secara rasminya pada Jumaat depan. Satu satunya acara sukan yang berlangsung awal adalah bola sepak yang akan bermula Isnin ini. Tetapi kenapa sampai dua orang sekali gus dihantar untuk membuat liputan acara itu. Kedua-dua mereka akan berlepas ke Guangzhou pada Sabtu ini (6 November 2010). Macam mana perkara ini boleh terlepas pandang.

Tak akan pada masa yang sama dua orang sekali nak cover acara tersebut. Atau seorang buat kerja dan seorang lagi pergi bercuti.

Ketiga, pada masa yang sama aku tak nampak rasional menghantar orang untuk membuat liputan acara lumba basikal di Sarawak hujung minggu ini. Itu hanya perlumbaan sehari (one day race). Meskipun ditaja sepenuhnya oleh pihak penganjur, perlumbaan itu hadir pada masa yang tidak sesuai. Nak jaga hati penganjurkan bukan begini caranya. Kalau tak silap. tahun ni jer dah beberapa kali kita ikut program penganjur tu termasuk di Melbourne, Australi dan di Melaka baru-baru ini. Kita kekurangan tenaga kerja. Kesian pada mereka yang terpaksa bekerja.

Keempat, pada 17 November ini kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha. Sebagai orang Islam, sudah tentu aku akan menyambutnya. Begitu juga dengan rakan-rakan setugas yang lain. Aku tak kisah kalau diminta untuk bertugas pada hari tersebut tetapi biarlah ada perancangan. Seperti tahun-tahun sebelum ini, kita diberi peluang untuk menyuarakan pendapat. Kenapa pentingkan diri sendiri. Lagipun, Hari Raya Aidilfitri lalu kan kita dan ambil cuti panjang. Bagi lah pada orang lain pula.

Aku yakin bulan depan kita akan menjadi lebih sibuk. Seperti tahun-tahun lalu, kita perlu membuat yearender (laporan akhir tahun). Harap-harap kali ini ada perancangan yang lebih baik akan dilakukan. Jangan buat kerja pada minit-minit akhir. Tentukan siapa nak buat apa dan bila laporan itu perlu disiarkan….

Lepas tu, kita sepatutnya sudah ada perancangan untuk menghadapi cabaran tahun depan yang dijangka lebih sengit…

3 comments:

  1. norzas...sabar menghadapi dugaan :)

    ReplyDelete
  2. din...dugaan menguji kesabaran :)

    ReplyDelete
  3. biasalah bro, ada bekerja...nanti bila saudara berada di kedudukan membuat dasar dan keputusan di peringkat lebih besar, pengalaman lalu harus dijadikan pedoman. Mengurus modal insan memerlukan common sense.

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...