11 June 2011

Transformasi Motosikal Aku

1. Honda C70 (Lampu Bulat)
INI adalah motosikal pertama yang aku naik. Aku pandai naik motosikal ketika masih di sekolah rendah iaitu pada pertengahan tahun 1980-an. Oleh kerana motosikal ini lebih tinggi daripada aku, aku terpaksa mencari 'divider' atau tempat tinggi setiap kali berhenti. Fungsi utama motosikal arwah ayah ini adalah untuk mengangkut getah sekerap dan getah cair dari kebun ke stor. Bagaimanapun, aku menjaga motosikal ini dengan baik, sekali gus menjadikannya seperti 'motosikal perang' (bunyi macam ribut, lari macam siput) untuk mengelilingi kampung (Felda Lui Timur) bersama-rakan sebaya yang lain pada setiap petang. Motosikal ini emak aku dah jual tapi dia jual body dan enjin sahaja (dah jahanam).

2. Honda C70 (Lampu Petak)
DENGAN motosikal ini, aku mula mengenali dunia luar. Tanpa pengetahuan arwah ayah dan emak, aku telah menjelajah ke kampung-kampung lain. Meskipun tiada lesen memandu dan tidak memakai topi keledar, aku pergi banyak tempat termasuk Jeram Lui Barat (sekarang Hutan Lipur De Bana) Jeram Serting Hilir, Bandar Baru Serting (Felda Raja Alias) dan sebagainya. Ketika umur aku 16 tahun, aku telah mengambil lesen memandu dan lulus dengan sekali 'test' sahaja. Langkah aku makin panjang dan aku pernah sampai ke Melaka dengan menaiki motosikal ini. Motosikal ini masih ada dalam simpanan aku tapi tinggal body dan enjin sahaja.

3. Suzuki RC110
INI motosikal syarikat (Affin Finance Berhad). Aku diberi kepercayaan untuk membawa pulang dan menjaga motosikal ini bagi memudahkan aku menjalankan tugas selaku 'budak penghantar surat' di syarikat kewangan berlesen itu. Aku jaga motosikal ini seperti milik aku sendiri. Dengan motosikal ini, aku telah mengenai Kuala Lumpur dan Petaling Jaya. Semua tempat aku pergi dan semua lorong aku redah termasuk 'lorong-lorong hitam' di kota metropolitan ini. Malah, aku juga pernah bawa motosikal ini balik ke kampung aku. Setahun aku guna motosikal ini. Banyak sungguh jasa motosikal ini.

4. Yamaha RXZ135 (Hijau)
INI adalah motosikal pertama yang aku beli dengan duit poket aku sendiri. Lama juga aku 'ikat perut' sebab hendak kumpul duit beli motosikal ini. Aku paling sayang dengan motosikal ini. Dengan motosikal ini, aku mula menjelajah ke seluruh Semenanjung Malaysia. Bersama rakan-rakan kelab (Mohican dan Raris), kami berkonvoi ke beberapa negeri termasuk Perak (Pulau Pangkor), Pahang (Cherating), Melaka (Pangkalan Balak), Johor (Desaru) dan lain-lain. Motosikal ini cukup digeruni kawan dan lawan kerana aku telah ubah suai untuk mencapai kelajuan 200km/s. Lebuh raya PLUS (Kuala Lumpur - Seremban) menjadi saksi. Jalan lama Bukit Putus (Kuala Pilah) yang bengkang-bengkok itu pun sudah jadi lurus. Aku juga sudah 'test' banyak jalan raya dan lebuh raya di Lembah Kelang. Jalan Parlimen, Jalan Kuching, Bulatan Dewan Bahasa dan Pustaka, Jalan Selayang dan Lebuhraya Damansara serta Bukit Raja menjadi destinasi aku dan rakan-rakan kelab yang lain setiap malam hujung minggu.

Suatu hari, seorang kawan aku pinjam motosikal ini. Katanya, dia hendak balik kampung sebab ada kecemasan. Atas dasar persahabatan, aku pun bagi pinjam meskipun dengan hati yang berat. Tetapi dia tidak pulangkan motosikal ini seperti mana yang dijanjikan. Dia juga langsung tifak dapat dihubungi. Aku dan beberapa rakan yang lain ambil keputusan untuk mencari budak itu sehingga ke kampungnya. Kami berjaya mencari budak itu tetapi motosikal aku sudah jahanam. Dia cakap, dia terjatuh ketika cuba untuk mengelak seekor kerbau yang melintas jalan. Aku ambil keputusan untuk jual sahaja motosikal itu kepada budak tersebut dan dia berjanji akan bayar seperti mana harga yang dipersetujui.

5. YAMAHA RXZ135 (Merah)
SELEPAS peristiwa itu, aku beli lagi sebiji motosikal Yamaha RXZ (warna merah). Tapi baru beberapa minggu aku guna motosikal itu, aku terbabit dalam satu kemalangan di Lebuhraya Rawang. Kemalangan terburuk dalam karier 'rempit' aku. Pada kelajuan 150km/s, tayar depan motosikal aku tiba-tiba pancit. Aku tidak boleh buat apa-apa selain daripada 'superman' di atas jalanraya. Mujur tidak ada kenderaan lain yang merempuh aku.

Dengan motosikal ini, aku dan empat rakan lain telah membuat satu konvoi 'naked' ke Bukit Kayu Hitam (sempadan Malaysia-Thailand). Sekadar membayar RM10, kami dan motosikal masing-masing dibawa masuk Danok, Thailand secara haram. Kami tidur satu malam di sebuah rumah tumpangan di pekan koboi itu. Dalam perjalanan balik, kami singgah di Kangar (Perlis), Alor Setar (Kedah) dan Pulau Pinang.

Beberapa bulan kemudian, aku mempunyai dua motosikal Yamaha RXZ. Aku telah mengambil semula motosikal pertama aku selepas rakan aku gagal melunaskan bayaran seperti mana yang dijanjikan. Memiliki dua motosikal RXZ dalam suatu mana, aku tak mula fikir sesuatu. Aku ambil keputusan untuk membuat pertukaran 'suka sama suka' dengan rakan sekerja aku. Aku bagi dia motosikal Yamaha RXZ warna merah dan aku ambil motosikal Suzuki Panther dia.

6. Suzuki Panther
KETIKA ini, aku ada dua motosikal iaitu Yamaha RXZ dan Suzuki Panther. Sebelum aku hantar Yamaha RXZ aku ke kampung, aku dan buat 'full modified' dan kelajuan motosikal itu melebihi 200km/s. Setiap bulan aku balik kampung dan setiap bulan juga motosikal aku akan bertukar. Ramai yang heran, malah ada pakcik dekat rumah aku cakap aku pakai motosikal curi. Selepas beberapa tahun, aku ambil keputusan untuk menjual motosikal Yamaha RXZ itu sebab aku dah ''insaf' (tak nak berlumba haram lagi).

Suatu hari, selepas tamat waktu kerja, aku pergi ke tempat aku letak motosikal Suzuki Panther aku. Ketika itu, aku kerja di Affin Finance Berhad cawangan SS2, Petaling Jaya. Pada mulanya, aku ingat aku salah letak tetapi selepas puas mencari, baru aku sedar yang motosikal aku sudah kena curi. Aku pun buat laporan polis sekadar memenuhi prosedur.

Selepas jual motosikal Yamaha RXZ, motosikal Suzuki Panther aku pula kena curi. Dengan ini, aku dah tak ada motosikal lagi. Tapi nasib baik aku ada kereta Perodua Kancil.

7. Honda EX5
AKU beli sebuah motosikal Honda EX5 (second hand) sebab tidak sanggup tersekat dalam kesesakan jalan raya setiap kali pergi dan pulang dari kerja. (Bandar Tasik Selatan ke Petaling Jaya). Aku pun sudah malas mencari kotak parking dan bayar sewa parking. Tapi aku guna tidak lama motosikal Honda Ex5 ini. Aku 'train-in' motosikal ini untuk membeli sebuah motosikal baru Yamaha 125Z.

8. Yamaha 125Z
LAMA juga aku guna motosikal ini. Aku guna motosikal ini untuk berulang-alik dari Seremban ke Kuala Lumpur. Beberapa tahun lalu, aku bagi motosikal ini kepada adik lelaki aku dan sehingga sekarang dia masih menggunakannya.


9. Kawasaki KR150 (Ninja)
SEBAB tak sanggup hendak naik motosikal 'kapcai' berulang-alik dari Seremban ke Kuala Lumpur, aku ambil keputusan untuk membeli sebuah motosikal Kawasaki KR150 berwarna hitam. Motosikal ini aku beli dengan bayaran tunai. Inilah kenderaan yang aku guna untuk berulang-alik dari rumah ke tempat kerja setiap hari. Tapi baru beberapa bulan aku beli, aku dan 'test' jalan raya di Chan Sow Lin. Keras jugak jalan raya tu. Hampeh punya anjing, masa aku lalu, masa itulah dia hendak melintas jalan. Akibatnya, aku dan anjing itu 'tempang' balik rumah.

10. MZ Moskito 125RX (Skuter)
MOTOSIKAL ini aku dapat secara percuma. Aku menang hadiah utama cabutan nombor bertuah sempena Fiesta Media Idola di Kuantan pada tahun 2007. Manariknya, hadiah ini telah disampaikan oleh pelakon wanita kontroversi, Fasha Sanda. Motosikal ini masih ada dalam simpanan aku dan berada pada kondisi terbaik.
endzass...

3 comments:

  1. c70 petak tu, ko pakai apa absorber dpn ? Biru tekah ke kaler moto kau...

    ReplyDelete
  2. ko pakai blok ceramik ke kat rxz merah tu sampai 200 naik?

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...