18 May 2011

Pakatan Pirates

Antara aksi menarik Jack Sparrow (kiri) dan Angelica.
SEMPENA tayangan filem Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides pada 19 Mei ini, aku mengambil kesempatan untuk mengimbas serba sedikit mengenai filem ini.

Untuk rekod, filem pertama Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl dilancarkan pada tahun 2003. Ketika itu, aku masih bekerja di syarikat lama iaitu di sebuah syarikat kewangan berlesen, Affin-AFC Finance Berhad di ibu negara.

Filem kedua, Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest dan ketiga, Pirates of the Caribbean: At World's End masing-masing dilancarkan pada tahun 2006 serta 2007. Pada masa ini, aku sudah bekerja di sebuah syarikat akhbar.

Aku sangat meminati filem ini. Selain, pelakon dan plot ceritanya yang menarik, ia juga memiliki signifikan yang tersendiri.

Apa yang pasti, ia berkait rapat dengan kehidupan harian aku terutamanya di tempat kerja. Bagi aku, filem ini mempunyai maksud yang tersurat dan tersirat.

Setahun yang lalu, aku ada post satu entry berjudul ‘THE BLACK PEARL’ dalam blog ini.

Banyak maksud tersirat dan tersurat terkandung dalam entry tersebut. Hanya orang-orang tertentu sahaja yang memahaminya.

Tanpa disedari, entry tersebut bakal menyambut ulang tahun pertamanya pada 20 Mei ini. Meskipun usianya sudah setahun, ia masih lagi segar dalam ingat aku. Malah, jalan ceritanya juga tidak banyak yang berubah.

Beberapa hari lalu, seorang sahabat aku ada post satu status dalam akaun FB nya yang berbunyi - “Nampaknya kapal ni makin lama makin nak karam, byk sgt bocornya. Perlukah mula mencari kapal yg baru?”

Status ini telah mengingatkan semula kepada entry yang aku post setahun lalu. Rupa-rupanya cerita dalam entry itu masih boleh digunakan sehingga ke hari ini. Selain itu, ia juga telah memberi kesan yang besar kepada watak-watak antagonis yang aku hidupkan dalam entry itu.

Malangnya, entry itu langsung tidak memberi kesan kepada protagonis (watak utama dalam cerita ini). Makin buruk sehingga memaksa sahabat aku itu mengeluarkan kenyataan sedemikian dalam akaun FB nya.

Entahlah. Aku pun dah tak tahu nak buat apa. Makin hari, makin hilang selera aku nak meneruskan tugas-tugas harian di tempat kerja. Motivasi langsung tidak ada. Yang tinggal hanya kesabaran. Tapi sampai bila?


SINOPSIS Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides - Filem aksi yang penuh komedi ini pasti akan menghiburkan anda. Johnny Deep kembali sebagai lanun kegemaran ramai, Jack Sparrow dengan lakonan kelakarnya pasti akan mencuit hati anda. Semasa Jack Sparrow bertemu semula dengan bekas kekasihnya, Angelica (Penelope Cruz), dia memaksa Jack untuk menaiki kapal Queen Anne’s Revenge yang dikendalikan oleh Blackbeard. Suatu pengembaraan penuh luar dugaan bakal dialami oleh Jack Sparrow dalam filem yang paling dinantikan tahun 2011 ini.

2 comments:

  1. haha...dah setahun rupanya entry tu ek..kejap je masa berlalu...tp masih takde perubahan..camtu gak...

    apa2 hal, pagi esok aku akan gi midvalley layan cite pirates terbaru ni utk menenangkan fikiran sebelum masuk opis...haha

    ReplyDelete
  2. hahaha, aku ambut birthday entri The Black Pearl di TGV Seremban 2, zass.....

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...