22 April 2011

Rentap Futsal Putrajaya Kosmo! kembali lagi


RENTAP Futsal Putrajaya 2 Kosmo! akan berlangsung pada 26 hingga 29 Mei ini. Edisi kali ini pasti lebih meriah. Selain menawarkan hadiah yang lebih lumayan, ada banyak aktiviti sampingan yang akan diadakan sepanjang empat hari kejohanan itu.

Meskipun ada masa 34 hari lagi sebelum kejohanan ini bermula, bahang kehangatan sudah terasa. Kesibutan luar biasa sudah melanda.

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan akhbar kompak Kosmo! selaku penganjur bersama, meletakkan sasaran awal iaitu lebih daripada 2,000 orang pemain yang mewakili 2,040 pasukan yang meliputi tujuh kategori akan memeriahkan kejohanan ini.

Lebih menarik, penganjur berhasrat untuk merakamkan detik manis ini dalam The Malaysia Book of Records  dengan menganjurkan kejohanan ini selama 80 jam tanpa henti.

Usaha penganjur ini patut diberi pujian kerana dengan cara ini golongan belia dari seluruh pelosok negara akan berhimpun dan berkampung di Putrajaya dengan satu impian iaitu bersukan.

Bagaimanapun, penganjur perlu belajar daripada kesilapan tahun lalu sekiranya berhasrat untuk menjadikan kejohanan ini sebagai yang terbaik.

Selain masalah-masalah berkaitan dengan kejohanan ini, penganjur juga perlu memandang serius permasalah yang dihadapi oleh petugas-petugas Kosmo! yang terbabit secara langsung ataupun tidak lansung sepanjang kejohanan ini.

Isu yang paling memalukan adalah berkaitan dengan kupon makan dan baju (t-shirt) yang sepatutnya diberikan kepada petugas-petugas yang bersengkang mata 24 jam ini. Janji pihak terbabit untuk memberi setiap seorang sehelai t-shirt masih belum dilaksanakan sehingga har ini.

Lebih menyakitkan hati, orang yang langsung tidak terbabit dengan kejohanan ini dilihat bangga memakai t-shirt yang sepatutnya menjadi milik petugas-petugas kejohanan.

Selain daripada itu, ada juga kedengaran mengenai kehilangan banyak barang-barang seperti hamper, kupon dan sebagainya. Meskipun kesahihan isu ini tidak dapat dipastinya, aku percaya banyak barang-barang itu 'hilang' semasa dalam perjalanan dari pejabat Kosmo! di San Chow Lin ke Putrajaya. Mungkin, dicuri hantu jalan raya kot.

Jadi, untuk edisi kali ini, aku harap pihak yang bertanggungjawab akan bertugas dengan lebih amanah, jujur dan integrasi.

2 comments:

  1. Macam mana nak daftar melalui internet ?

    ReplyDelete
  2. Pendaftaran boleh dibuat secara online menerusi laman web rasmi pendaftaran www.kosmofutsal.com.

    ReplyDelete

Sisi Tersembunyi Allahyarham Datuk Baharom Mahusin

“SEUMUR hidup saya, saya tidak pernah berasa susah seperti ini.” Kata-kata ini masih segar dalam ingatan saya meskipun sudah lebih tiga t...